Saturday, July 17, 2010

Kahwin dengan orang kite suka or perlu?

Kahwin dengan orang kite suka or perlu?

salam and sejahtera...

post kali ni agak bersifat debat? Ahax!

Quite miss the word debat there =)
Teringat zaman kat UMS dulu aku represent kolej aku utk piala naib canselor made it to semi final yaw!
Wakkaka..ok enuf with the merepek2 and past2 stuff..so topic kali ni agak best kot?
Kalo x best pown layan jer la…so…come to think of it which yg bermain dalam fikiran korang skang ni?

Yg korang suka or perlu? HOHO well kite akan go through PRO and Kontra dalam wat pilihan ni =p
So sapa2 yg tgh baca ni sile bancuh the or sediakan apa2 makanan yg leh dikunyah2 sementara membaca sbb aku masa menaip
Ni pown dapat rasakan yg agak panjang kot post kali ni..sbb mcm kene pg agak detail(saja guna agak detail supaya nnt x kene pertikai XD)
Muahahaha..owh for selingan bile kite berdebat penggunaan ayat kene berjaga2 contoh korang x leh cakap satu benda terlalu perfect or x perfect…
Camne eh…camni…contoh topic dia Program angkasawan Negara Menguntungkan? Kalo korang sebagai pembangkang sure korang kene cakap
Tidak menguntungkan rite? Tp jgn cakap TIDAK menguntungkan langsung…cakap la KURANG menguntungkan =) sbb sure satu benda ada pro dan kontra rite..
Ahhh darn aku merapu lagi…dah2 back to bisnes…

So kite nak go through yg mana dulu eh? Erm…kite amik yg kahwin org ngan kite suka dulu okay?
So…nama pown kahwin ngan org kite suke means org yg korang suka korang pilih utk jd pasangan korang sehingga ke akhir hayat…well sound nice rite?
Sure nice la kahwin ngan org kite suka sapa x nak…sume nak kalo boleh…but jgn ikut kan hati sgt rite? Allah S.W.T dah kasi akal so ni la guna nyer..fikir fikir dan fikir =)
Kahwin ngan org kite suka ni secara x langsung mcm jadi keinginan majority manusia2 kat bumi ni kot…
Kalo Tanya sapa2 mesti dia kata nak sum1 yg dia sayang and org 2 pown sayang dia balik…yer2…sgt indah kalo sume nyer camni
Rasa mcm dunia kite yg punya dan x perlukan apa2 lg rite?hehehe..
Anyway x banyak aku nak komen pasal kahwin dengan org kite suka…sbb mcm too common kot..

Ok…PERLU or SUKA….NEED or LIKE..ini benda kite kene amik kire sbnrnye ni ahaks!
Jom kite wat analogi yer..supaya leh Nampak real nyer kot apa beza nyer dan betapa pentingnya tau perbezaan =)
So…untuk benda ni aku kasi anologi skit..supaya clear apa beza dia

Analogy:
1.Abu suka minum the o ais
2.Abu perlu minum air
Haaa..nampak x?tanpa teh o ais Abu still boleh hidup rite? Tapi tanpa air Abu leh hidup x? x boleh chooooot..sbb ia keperluan Abu =)
So itu la beza keperluan dengan suka(kehendak).

Anyway kita akan hadapi masalah dlm menentukan sama ada sum1 to kehendak kita or keperluan kita…yeah bukan senang determine natang ni =)
Sbb menjadikan susah camni….kalo sesenang mcm air td x pe la…kite Nampak sorang ni mcm teh o ais sorang mcm air…senang nak beza..
Tp manusia about perasaan..agak complex skit…aku pown x leh nak argue sgt kalo ada org kata kahwin ngan org kita suka adalah terbaik…
Sbb apa? Camni….Depends on which come first… Suka datang dulu or perlu datang dulu…
Katakan korang SUKA sum1 ni….then mcm nak sgt dia jadi pasangan idup korang kan.. korang rasa kalo x ada dia aduh…. Mmg susah la idup ni…
In this case kita call SUKA-->PERLU.. means dia suka dulu dan tibe2 dia rasa dia perlukan sum 1 nih..
Ada satu lagi case which dia rasa dia perlukan sorang ni….kalo x ada dia mmg serba serbi x kene..walhal dia x ada apa2 feeling pown..just kawan je kot..
Tp kalo budak ni x ada kat sisi dia mmg dia x keruan la org kata an….pastu lama2 akan timbul perasaan suka plak…so this one kite panggil PERLU-->SUKA..
Means dari perlu akan lahir rasa suka plak kat sum1 nih.. =)
Tajuk posting aku SUKA OR PERLU rite? Ahaks…tajuk 2 sbnrnye korang nak KAHWIN dengan org mana satu…sbb after KAHWIN surely korang akan ada SUKA dan PERLU..

The question is which should come first b4 marriage? @@
Sbb lepas kahwin no question PERLU dan SUKA patut ada dlm 2….but b4 kahwin 2 penting sbb itu mcm sebab kita kahwin ngan sum1 2..
Camni…kite try buat dialog plak k?
A “kenapa awak nak kahwin ngan saya?”
B”sebab saya suka awak”

A “kenapa awak nak kahwin ngan saya?”
B “sebab saya perlukan awak”

Okay2…sure korang terfikir…x kan x ada org yg PERLU dan SUKA org 2 sbb dia nak kahwin..means dia ada kedua2 b4 kahwin lagi…
One question is…kalo dia reject…apa special nyer bakal pasangan korang yg akan trime nnt?
Camni laaa…katakana korang suka dan perlu sum1..pastu mmg menaruh harapan tinggi utk jd soulmate korang…but things x work out..
Pastu korang pown kahwin ngan org len…persoalan nyer…apa special nyer org yg korang kahwin 2? Sbb korang dah penah kasi dua2 dekat sum1 yg korang menaruh
Harapan b4 this rite… geesh…kalo ikut camni…means perlu akan kalah plak.. sbb apa?
Kite leh suka 1000 org…tp kite x perlukan 1000 org…means kalo kite declare ngan sum1 kite suka dia sbb perlu means we really2 gambling..
The word need don’t come out the all the time in ur life…..
Example lg? camni…ada risiko nyer kalo korang nak kahwin ngan sum1 atas dasar PERLU-->SUKA…which is perlu datang dulu then suka…
Bile korang nak kahwin atas sbb ni means korang amat2 detail dlm mencari mates korang…sbb korang kene make sure korang btol2 perlukan dia..
SUKA-->PERLU x perlu brapa detail rasa nyer…as long as korang ada feeling kat sum1 to dah memadai utk jadikan alas an nak kahwin =)

So jom kite tgk maths nyer benda ni…
Sepanjang hidup korang…brapa kali korang ungkapkan korang SUKA or SAYANG kat sum1(x termasuk family,kawan2)…
Maksud aku brapa kali korang fall in love?brapa kali korang couple…see the word SUKA ni leh berubah2 …masa skola korang suka budak ni…bile kat U suka len plak
Bile tempat kerja len plak…and x mustahil korang leh suka ramai org serentak and x ada salah nyer pown.
But perlu? Masa korang bercinta zaman skola la konon nyer…ada korang cakap SAYA PERLUKAN AWAK x? nope…we ungkap SAYA SAYANG AWAK…rite?but after
Korang break up then ngan org len korang akan ungkap kan perkataan sayang or suka 2 kat sum1 else plak rite?
Means Suka or Sayang senang lagi nak move on dari perlu….

Anyway kahwin is benda yg serius…so should we put PERLU as alasan utk kahwin cause it look more serious?but kalo kite guna alasan ni surely korang kene make sure
Org yg korang lamar 2 99% trime korang sbb korang x patut guna alasan 2 berkali2 utk kahwin ==”
Like this… YOU LIKE TO HAVE 4 WIFE BUT YOU ONLY NEED ONE =).
Anyway sgt2 pening about this thing…
Kite pown x tau camne nak beza kan kita SUKA or PERLU sum1…
Anyway dari pendapat peribadi aku..aku prefer PERLU-->SUKA….
Cause aku Cuma nak kasi kasih sayang aku kat org yg aku btol2 perlu mcm parent aku =)
Means that…I will only love the person which I really2 need ^^


Rasa mcm banyak lg an patut dibincang..anyway end here..lets assume this as part 1 okay? Mana taw nnt ada ilham lg..aku buat part 2

No comments:

Post a Comment